לוטוספא

טיפול בפסוריאזיס בים המלח


מערכת החיסון האנושית היא אחת התופעות שסייעו לאדם לשרוד שנים רבות. היא מזהה תוקפים בקלות, מפתחת "קוד" היוצר תאים שנועדו להילחם בתוקף ומפנה את הפסולת לאחר המלחמה ויוצרת תאים חדשים ובריאים במקום התאים שנפגעו. אך, לעיתים, מערכת משומנת זו טועה באבחון התוקף ונלחמת בגוף עצמו או מפעילה את מנגנוני ההגנה בצורה מופרזת ללא צורך. אנו רואים זאת במחלות אוטואימוניות, באלרגיות וגם במחלת עור נפוצה המכונה "פסוריאזיס".


 

טיפול בפסוריאזיס בים המלח

מהי פסוריאזיס?

פסוריאזיס מוגדרת כמחלת עור כרונית הנגרמת על יד גורמים גנטיים וגורמים אחרים סביבתיים או בשל "תקלות" במערכת החיסון של הגוף. סיכון לתקלות הללו מתגבר על ידי נטילת תרופות מסוימות, עישון, לחץ נפשי או אפילו שריטה קטנה.
בניגוד למחלות אחרות המשפיעות על החלקים הפנימיים בגוף ודורשות בדיקות מקיפות כדי לזהותן, את מחלת הפסוריאזיס אפשר לזהות בקלות. היא גורמת להופעה של עור יבש ואדמומי המתחיל להתכסות בקשקשים בגוון בהיר. הסיבה להיווצרות שכבה זו היא הפעלת של מערכת החיסון המזהה ומנגנוני ההגנה של הגוף. טיפול בפסוריאזיס מתבצע כשילוב של משחות, טיפולים בשמש או באור מלאכותי (אולטרה-סגול - UV) ותרופות.

מהם הסימפטומים של פסוריאזיס?

כאשר העור שלנו נפגע, מתחיל תהליך איטי של החלמה. תאי העור הפגועים נושרים ומוחלפים בתאי עור חדשים. במקרה של פסוריאזיס נוצרים תאי עור חדשים במהירות רבה.
מצב דלקתי במקומות שונים בעור מתחיל לייצר שכבה נוספת של תאי עור, על גבי עור בריא ותקין, ומופיעות שכבות שונות של תאים יבשים בגוונים שונים המכסים את הגוף. הופעת הסימפטומים משתנה מאדם לאדם וחלק מהמטופלים יסבלו מהמחלה יותר מאחרים. חלקים נרחבים בגופם יכוסו בעור הקשה העודף וגרד מעיק יגרום לבקעים ופצעים בעור. לעתים שכיחות מאוד החולה סובל מגירוד חזק.

כיצד ניתן לטפל בפסוריאזיס?

כיום, ישנן מגוון דרכי טיפול בפסוריאזיס הממוקדים בסימפטומים של המחלה, ביניהן משחות שונות וטיפולים תרופתיים. מלבד ריפוי לפצעים עצמם, ניתן גם לעודד מניעה של התפתחות מוקדים נוספים בגוף. אחד היתרונות שיש למדינת ישראל הוא מאגר מים טבעי הנמצא מתחת לפני הים (420- מטר) המסוגל להפחית את הסימפטומים בזכות מספר תכונות עיקריות:

קרינת UV נמוכה

בניגוד לחופים אחרים ברחבי העולם, קרינת השמש בים המלח נמוכה משמעותית בזכות מיקומו הנמוך של אתר זה. כך, המטופלים זוכים לכל היתרונות של שהייה בים המלח עם הרבה פחות חסרונות הידועים הנובעים מחשיפה לקרינת UV. מחקר שביצעה קבוצת חוקרים ישראלים אכן הוכיח כי למרות שחולי פסוריאזיס שהו במשך חודש שעות רבות יותר בים המלח לא היו כלל השפעות שליליות משמעותיות לקרינת ה-UV.

טיפול בפוטותרפיה

למעשה, לשמש יש השפעה מיטיבה על חולי הפסוריאזיס. לכן, קיים טיפול בפוטותרפיה, שבו החולים נחשפים לקרינות בגלי UV (בגלים ארוכי טווח בעיקר). השהות בים המלח מאפשרת לחולים ליהנות מהיתרונות של הטיפול בצורה טבעית. חשוב לציין כי שהות של סוף שבוע בלבד בים המלח לא מספיקה כדי לספק את תוצאות הטיפול בפוטותרפיה, ולכן מטופלים רבים ישהו בים המלח תקופה ארוכה יותר. כמו כן, השגחה רפואית במשך הטיפול חשובה מאוד.

מרגוע לנפש

לים המלח יש יתרון נוסף שעוזר לטפל בהיבט הנפשי הגורם להתפרצות המחלה ולהתפתחות שלה. חופשה ידועה כמסייעת להפגת לחצי היומיום ועבור חולי הפסוריאזיס מדובר בקשר הדוק בין גוף לנפש. בתי הבראה רבים מציעים חבילות נופש מיוחדות לחולים.

ריכוז המינרלים בים ובבוץ ים המלח

יתרון חשוב נוסף לחולי הפסוריאזיס הוא ריכוז המינרלים הייחודי. המים והבוץ של ים המלח מכיל חומרים מסייעים ומעניקים שלל יתרונות בריאותיים הן לאנשים בעלי עור בריא והן לחולים.
השילוב הייחודי של כל הגורמים הללו הופך את ים המלח לגן העדן הטיפולי עבור חולי פסוריאזיס. לא בכדי, חלק ניכר מהתיירות לישראל לאזור ים המלח, הן תיירי חוץ והן תיירים מקומיים, היא תיירות מרפא. קרני השמש מסוגלים לרפא בזמן השהות במים, וכן בזמן השיזוף, האווירה המיוחדת והאוויר המלוח והנעים מעניק שלווה מיוחדת וגם עודף של חמצן. וכל זאת לצד היתרונות שיש למינרלים המצויים במי ובבוץ של ים המלח. טיפול בפסוריאזיס בים המלח הוכח מחקרית כמסוכל להעלים הסימפטומים שציינו מעלה לתקופה ארוכה.


לסיכום, מחלת הפסוריאזיס היא מחלה נפוצה הנגרמת בשילוב של רקע גנטי ושל גורמים אחרים כולל לחץ או אורח חיים לא בריא. באמצעות טיפולים טבעיים המשלבים את היתרונות הייחודיים של ים המלח, ניתן למנוע התפתחותה ולשמור על עור בריא ונפש בריאה.