נחל אוג: טיפים לפני היציאה לטיול במדבר יהודה

החורף כבר מאחורינו, הקיץ הלוהט עדיין לא הגיע ומשמעות הדבר הוא, שאלו הימים הטובים ביותר לצאת לטיולים ברחבי הארץ. טיולים קצרים או ארוכים, טיולים המיועדים למיטבי לכת או טיולים קלים למשפחות, טיולים משולבים בתוך כמה ימי חופשה או גיחה לשטח של כמה שעות לפני ארוחת הצהריים. הכול הולך.
 
אחד המסלולים הנפלאים לטיול, ממוקם באזור ים המלח הדרומי, אשר מתאים למשפחות או למיטיבי לכת, לטיול נינוח בשבת בבוקר או כחלק מסוף שבוע חוויתי במדבר יהודה, הוא מסלול נחל אוג.
 

nahal-og-dead-sea

נחל אוג או ואדי אלמכלך


רגע לפני שיוצאים למסלול נחל אוג עליון או תחתון, כדאי להבין מהו מקור השם – נחל אוג, וכן מה משמעות השם "ואדי אלמכלך".
אוג באות א', ללא קשר לעוג מלך הבשן, זהו שיח קוצני בעל פריחה אדמדמה והוא מאפיין מאוד את חלקו העליון של הנחל. המטיילים במסלול נחל אוג תחתון לא יתקלו בו במסלולם ואף לא יוכלו לראות אותו מלמטה.
השם הערבי "ואדי אלמכלך" משמעותו נחל שקשה לשאוב ממנו מים וטיול בו יעיד על מהות שמו.

ליהנות מכל העולמות בנחל אוג


מסלול נחל אוג המתאים למשפחות הוא מסלול מעגלי בדרגת קושי בינונית והוא כולל כל חוויית טיול אפשרית כמעט. המסלול התחתון מתחיל בהליכה בין סלעי בולדר ענקיים ומרתקים, אחר־כך טיפוס על שלושה מפלים באמצעות סולמות מעוגנים בסלע וביניהם הליכה בתוך גבי מים קרירים המתאימים במיוחד לטיול עם ילדים, אף על־פי שגם המבוגרים ישכשכו בהם בהנאה, מי שאינו מעוניין בהליכה במים יוכל לצעוד לצידם.
מסלול נחל אוג המעגלי אורך כשלוש שעות והוא אינו קשה במיוחד אם כי פחות מתאים לטיול עם פעוטות או תינוקות בעגלה עקב הסולמות שיש לטפס עליהם.
כיוון שזהו מסלול מעגלי, ניתן להשאיר ברכב את ארוחת הצוהריים ולצאת עם כמות מים מספקת וחטיפים קלים בלבד.
 

נחל אוג עליון ואתגרי


מיטיבי לכת ייתכן ויעדיפו נחל אוג מסלול ארוך. זהו טיול אתגרי וקשה יותר שבסיומו נקודת תצפית מהממת על ים המלח והרי מואב.
המסלול הארוך מתחיל דווקא בהליכה נעימה ונוחה לאורך כשני קילומטרים עד שמגיעים לירידה תלולה המובילה לערוץ נחל אוג. מכאן המסלול עובר בין סלעים, מפלים, שרידי מנזר תיאוקטיסטוס וגשר נחל אוג. זהו מסלול עם עליות וירידות רבות והוא אינו מתאים לטיול עם ילדים קטנים או תינוקות
מסלול זה אורכו מעל כ-13 קילומטרים ויתאים לטיול של יום שלם, כולל ארוחת צהריים קלה בשטח. אם יוצאים לטיול כמה משפחות יחד, מומלץ להשאיר רכב אחד בנקודת הסיום שאפשר יהיה אחר־כך להגיע בקלות אל החניון בנקודת ההתחלה.

 

כמה טיפים לפני היציאה לטיול


בין אם תבחרו לצאת אל נחל אוג מסלול קצר או ארוך, חשוב להקפיד להצטייד בנעליים נוחות להליכה, מים בכמות שתספיק לכל המשתתפים לכמה שעות, וכן ארוחה קלה של כריכים או חטיפים לילדים.
המסלולים כוללים הליכה במים או ליד המים ואם יוצאים לטיול נחל אוג עם ילדים רצוי להביא בגדי החלפה עבורם ומגבת ליתר ביטחון.
עוד טיפ חשוב, במיוחד בימים אלו של עונת מעבר, חשוב ביותר להתעדכן בנוגע לסכנת שיטפונות באזור, ולדחות את הטיול אם קיימת סכנה שכזו.
 
על מנת להנות מחוויה הוליסטית המשלבת גם פינוק וגם טיול בטבע הכירו את אפשרויות הלינה בים המלח או הזמינו מלון בים המלח עם בריכה מחוממת ותהנו מטיול משפחתי או זוגי באחד ממסלולי נחל אוג הוא חוויה מיוחדת עבור כל בני המשפחה. זה הזמן שבו אפשר להתלכד יחד תוך עזרה פיזית או מורלית בחלקי הטיול הנוחים לצד המאתגרים. זהו זמן איכות יקר ערך המהווה את הבסיס ליצירת זיכרונות שיישמרו לשנים.