פלא טבעי - כיצד נוצר ים המלח?

ים המלח, אחד מפלאי הטבע הידועים ביותר בעולם, טומן בחובו היסטוריה מרתקת אשר החלה לפני מיליוני שנים. אך כיצד ים זה נוצר? כדי להבין את מקורותיו, אנו צריכים להתבונן לעומקם של התהליכים הגיאולוגים אשר עיצבו את הפלא הטבעי הזה.

 

dead-sea-formation

 

תחילת היווצרותו של ים המלח - איך נוצר ים המלח?



כדי להבין איך נוצר ים המלח עלינו לחזור אחורה בזמן מיליוני שנים אחורה, לכוחות הגיאולוגים אשר עיצבו את האזור. אם כן, מתי התחיל ים המלח להיווצר למעשה? ההנחה היא כי הים החל להיווצר לפני כ-3 מיליוני שנים, במהלך תקופת המיוקן, כאשר פעילות טקטונית גרמה ללוחות כדור הארץ באזור לנוע ולשקוע. כך נוצר באזור שקע הידוע גם בשם בקעת ים המלח.

בקעת ים המלח היא חלק מהבקע הסורי-אפריקני, סדרה של בקעים והעתקים העוברת מהמזרח התיכון ועד מזרח אפריקה. עם המשך תנועות לוחות כדור הארץ החלו לחלחל מים לתוך בקעת ים המלח, אשר הגיעו ממי הים התיכון והנחלים. כך נוצר לו אגם באזור.

עם הזמן, האגם המשיך להתרחב ולהעמיק וכך נוצר ים המלח כפי שאנו מכירים אותו כיום. גובה ים המלח הוא יוצא דופן, שכן הוא שוכן בגובה של 438.64 מטרים מתחת לפני הים, מה שהופך את המקום לים הנמוך ביותר בעולם.

מהם המאפיינים הייחודים של ים המלח?



לאחר שהבנו איך נוצר ים המלח הגיע העת להבין מהם המאפיינים אשר הופכים אותו לייחודי כל כך. אחד מהמאפיינים הייחודים ביותר של המקום הוא ריכוז המלח העצום שבו. ים המלח ידוע במליחות שלו, העומדת על כפי עשרה ממליחות הים התיכון וימות אחרים. אם אתם תוהים למה מי ים המלח מלוחים הסיבה היא הצחיחות של האזור ואי-הזרימה של נהרות לאזור. כך המים במקום מתאדים ומשאירים מאחוריהם ריכוז גבוה של מינרלים ומלחים.

גובה ים המלח - ומה בנוגע להתייבשות ים המלח?

כיום, התייבשות ים המלח היא אחת מהחששות הגדולות ביותר, בשל הירידה של מפלס המים בעקבות גורמים כמו שינויי אקלים, פרויקטים של ניקוז מים והפקה של אשלגן. עם ירידת מפלס המים נוצרת חשיפה של משטחי מלחים ובוץ, לצד חשיפה של מבנים גיאולוגים אשר מאפשרים לנו ללמוד לעומק איך נוצר ים המלח עוד יותר.

איך נוצר בוץ ים המלח?



אנשים רבים תוהים איך נוצר בוץ ים המלח אשר ידוע בסגולות המרפאות שלו. בוץ זה עשוי משילוב של מינרלים רבים והוא מצטבר בתחתית הים. בבוץ ישנם חומרים רבים אשר מועילים לעור ולגוף, כך שהוא הפך למרכיב חשוב ופופולרי בשלל מוצרים לטיפוח עור ומוצרי ספא.

ביקור בים המלח



למרות האתגרים המודרניים אשר עולים כיום בנוגע לים המלח כמו ירידת מפלס המים, הפלא הטבעי הזה עודנו יעד מרתק עבור תיירים המעוניינים לחוות מקרוב יופי טבעי וסגולות מרפאות. אם כן, עומק ים המלח הוא אינו הסיבה היחידה התורמת לפופולריות של המקום. בתוך מימי הים יכולים המבקרים לצוף בשלווה ומחוץ לו ניתן להתעטף בבוץ הייחודי, אותו לא ניתן למצוא בשום מקום אחר בעולם. הים העתיק הזה מביא איתו סודות רבים אותם עוד יש לגלות, לכן אין ספק כי זהו מקום אותו אסור לפספס.

ההיווצרות של ים המלח היא עדות לכוחות הגיאולוגים העצומים הפועלים בעולמנו. המאפיינים הייחודיים של המקום כמו גובה ים המלח הופכים אותו לנקודת עלייה לרגל עבור תיירים מכל רחבי העולם.
אם אתם מחפשים יעד לחופשה אשר יעניק לכם חוויה ייחודית ובלתי נשכחת, זהו הזמן להזמין חופשה במלון עם בריכה מחוממת בים המלח או להתפנק בספא בים המלח להשלמת החוויה.