לוט ספא

מסלולי טיול עם מים באזור ים המלח

ים המלח, נראה ממבט ראשון שהים הכחול מוקף מדבר צחיח לחלוטין. אומנם מצוקיו של מדבר יהודה הם אכן צחיחים, אך תמצאו באזור זה לא מעט נחלים, חלקם אפילו נחלי איתן שבהם יש מים כל השנה. מלבד ערוצי הנחלים, ישנם מעיינות הנובעים במקומות שונים, ומימיהם מתנקזים לבריכות קרירות. בתוך הנקיקים הצרים יש גם גבים, בורות מים חבויים, המתמלאים מים בחורף ונשארים בהם מים עד לאביב. לפניכם כמה מסלולי טיול, שבהם תוכלו ליהנות ממים קרירים בשילוב נוף מדברי מרשים.

מסלולי טיול עם מים באזור ים המלח


נחל אשלים ונחל עזגד

אם אתם אוהבים מסלולים באזור ים המלח עם מים, שכוללים עניין ואתגר, ירידות חדות והליכה לא קצרה – זהו המסלול בשבילכם. את המסלול המעגלי שאורכו כעשרה ק"מ, מומלץ להתחיל לפני השעה תשע בבוקר, כדי לא להיכנס לחשיכה. הוא מתחיל בטיפוס קל יחסית בנחל עזגד ומסתיים בתחנת השאיבה של הנחל.
לאורך אפיק הנחל ישנה צמחייה, כולל עצי שיטה, שבצילם תוכלו לנוח ולראות את הנוף היפהפה של דרום ים המלח וערוץ הנחל. לאחר הטיפוס מגיעים לאזור המפגש בין נחל עזגד לנחל אשלים, וכאן מתחיל האתגר העיקרי, שהוא הירידה לתוך ערוץ נחל אשלים (ירידה תלולה) ובעזרת יתדות.
הנחל זורם מן המצוקים הגבוהים אל ים המלח בסדרת מפלים, שלצידם תרדו אל תוך הקניון העמוק שנוצר. חלק זה של אפיק הנחל משובץ בגבים, חלקם עמוקים, כך שניתן לשחות בהם ולהתרענן. לאחר היציאה מן האפיק העמוק והצר, תגיעו לדרך שתוביל אתכם אל הרכב.

נחל משמר

מסלול נחל משמר הוא מאתגר ובאורך דומה למסלול הקודם, כך שגם אותו מומלץ להתחיל מוקדם. גם נחל זה זורם בצורה אנכית כמעט בין מצוקי מדבר יהודה אל תוך ים המלח. אורכו הוא כ־12 ק"מ, ובהם הוא מאבד כ־850 מ' מגובהו! לכן המסלול רצוף מפלים מרשימים.
לאחר הליכה של כשעה לאורך הנחל, מגיע הזמן לרדת לעומקו של הערוץ בירידה חדה הנעשית בעזרת סולמות ויתדות. עם סיום הירידה תגיעו אל נקיק עמוק וצר, שבו לאורך ההליכה תראו בעיקר מצוק אנכי בכל צד, ומעט מכיפת השמים שמעליכם. הנקיק מלא בגבים שבעונת החורף עד לאביב מתמלאים מים, וכשאינם מלאים במים הם נראים כמו קערות לבנות בגלל סלע הגיר.
בין הגבים ישנם גם מפלים קטנים שתצלחו בעזרת סולמות ויתדות. לאחר הליכה זו יתחיל הטיפוס מן הנקיק הצר ולפניכם יתגלה שוב הנוף המרהיב באזור. כאן ניתן ללכת עם השביל האדום בחזרה אל הרכב או להמשיך בשביל השחור לעין משמר, מעיין שמעליו מערה, שבה התגלו כלי נחושת רבים מהתקופה הכלקוליתית, ולאחר מכן לחזור אל השביל האדום לסיום המסלול.

נחל זוהר

אם אתם מחפשים מסלולי טיול עם מים באזור ים המלח הכוללים מעט מים ואפשרות בחירה האם להירטב או לא, זהו מסלול מתאים עבורכם. מסלול נחל זוהר הוא גם קצר יותר מן הקודמים, וקל יותר, כך שמתאים לכל המשפחה ולא רק למיטיבי לכת או חובבי טיולים מאתגרים. הוא מתחיל בקרבת מתחם המלונות בדרום ים המלח, בחנייה שנמצאת במועצה אזורית תמר.
השביל נוח להליכה והוא מרוצף בחלוקי נחל. לאורכו יש עצי שיטה רחבים, שכיף לנוח בצילם לפיקניק. בהמשך המסלול מחכה לכם "מצד זוהר" – מצודה קטנה אך גבוהה, שממנה יש תצפית פנורמית מרהיבה על ים המלח ומדבר יהודה. המצודה מימיי התקופה הרומית־ביזנטית, ומטרתה הייתה גביית מס משיירות שעברו מים התיכון דרך ים המלח מזרחה. בקרבת המצודה נמצא גם "גב זוהר" אשר מתמלא מים בחורף. מן הגב המסלול ממשיך בדרך נוחה בשביל הכחול, ולאחר מכן הירוק עד לחנייה שבה נמצא הרכב.